De werknemer met loonbeslag
De werkgever van Peter* wordt regelmatig geconfronteerd met loonbeslag. Peter is een goede werknemer, maar hij heeft schulden. Dit zorgt bij Peter voor veel stress en nu ook lichamelijke klachten. De werkgever heeft daarnaast veel administratieve rompslomp van de beslagleggingen en belt ons kantoor om te informeren naar de mogelijkheden. Hij wil Peter graag helpen en wil hiervoor een snelle en praktische oplossing...
Peter heeft veel stress en lichamelijke klachten. De werkgever wil graag helpen met een snelle en praktische oplossing.
Een week later zitten we bij de werkgever op kantoor. Peter is door hem voorbereid en schuift ook aan met een tas vol papieren, inclusief ongeopende enveloppen. We bespreken samen de mogelijkheden van een minnelijke schuldenregeling met – indien nodig – een dwangakkoord en eventueel een WSNP (Wettelijke schuldsnaring).
Het in kaart brengen van de schulden is een hele klus, veel vorderingen zijn al van schuldeiser naar incassobureau en van incassobureau naar deurwaarder gegaan. Na 3 maanden hebben we contact gehad met alle schuldeisers en is er duidelijkheid. De slotsom is enigszins verrassend; het totaal van de schulden valt in verhouding met het inkomen mee en is qua bedrag eigenlijk niet als problematisch aan te merken. Door een gebrek aan communicatie – oftewel ‘de kop in het zand’ – is de boel wel helemaal uit de hand gelopen, met diverse loonbeslagen tot gevolg.
Veel vorderingen zijn al van schuldeiser naar incassobureau en van incassobureau naar deurwaarder gegaan.
Peter zou de schulden in ongeveer één jaar kunnen aflossen. Hij balanceert echter op het randje van uitval door ziekte en verwacht bovendien binnenkort zijn eerste kindje. Nog een jaar alles inzetten op aflossing van de schulden zien Peter en zijn vriendin niet zitten. In goed overleg bespreken we daarom een lagere aflossing waarmee de schulden in anderhalf jaar volledig kunnen worden betaald.
In goed overleg bespreken we een lagere aflossing.
Het plan is gereed en wordt aangeboden aan de schuldeisers. Na de nodige correspondentie stemmen ze uiteindelijk allemaal in. Een dwangakkoord blijkt niet nodig, maar de schuldeisers willen wel zekerheid. Wij begeleiden daarom de regeling en de werkgever maakt het afgesproken deel van het loon iedere maand rechtstreeks naar ons over. Elk kwartaal verdelen wij vervolgens de gelden onder de schuldeisers.
Door de getroffen regeling heeft de werkgever geen deurwaarders meer gezien, zijn de schuldeisers tevreden en voelt Peter zich weer (financieel en lichamelijk) fit.
* Peter is niet de echte naam van onze klant